Czytelnia

mgr Maciej Bych

tel. 784 161 596
Umów się online

Jak stosować kofeinę

Jednorazowa zalecana dawka kofeiny wynosi ok. 4-5mg na kilogram masy ciała, czyli dla osoby o wadze 70kg będzie, to ok. 280-350mg. Przyjmowanie wyższych dawek kofeiny niż 6mg na kilogram masy ciała nie powoduje dalszego wzrostu wydolności wysiłkowej. W celu uzyskania korzystnego efektu, zalecaną porcję kofeiny należy przyjąć ok. 45 min przed podjęciem pracy mięśniowej (sporty siłowe, szybkościowe). W przypadku wysiłków długotrwałych, wskazaną dawkę kofeiny należy przyjąć ok. 10-15 min przed startem, gdyż zażycie jej wcześniej może nasilić diurezę i tym samym spowodować częściowe odwodnienie jeszcze przed podjęciem wysiłku. Kofeinę można przyjmować w postaci preparatów, względnie spożywając napoje zawierające ten składnik:

Zawartość kofeiny w różnych napojach
Szklanka czarnej kawy
80-120 mg
Filiżanka kawy z ekspresu 140 ml 115 mg
Filiżanka kawy rozpuszczalnej 140ml 95 mg
Filiżanka kawy filtrowanej 140 ml 80 mg
Filiżanka kawy mrożonej 50-70 mg
Puszka napoju typu Cola 30-90 mg
Puszka napoju Olimp Techno Power 80mg
Szklanka parzonej herbaty 65 mg
Filiżanka espresso 57 mg
Szklanka herbaty w torebkach 46 mg
Szklanka zielonej herbaty 31 mg
Filiżanka kawy bezkofeinowej 3 mg

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Czy kofeina jest bezpieczna?

Wrze 11, 2014 Preparaty pobudzające

Nadmierna podaż kofeiny może wywoływać w organizmie przejściowy stan niepokoju, rozdrażnienia, ból głowy oraz bezsenność. Podatność na działanie tego składnika ma charakter indywidualny i zależy ...

czytaj więcej

Tyrozyna

Wrze 11, 2014 Preparaty pobudzające

Tyrozyna jest jednym z 20 aminokwasów wchodzących w skład budowy białek. Jednak obok funkcji budulcowych pełni także inne istotne funkcje biologiczne.

czytaj więcej
Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe